De Icefield Parkway door de Rocky Mountains - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Danny & Annemieke Aa - WaarBenJij.nu De Icefield Parkway door de Rocky Mountains - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Danny & Annemieke Aa - WaarBenJij.nu

De Icefield Parkway door de Rocky Mountains

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Danny & Annemieke

05 Juni 2016 | Canada, Jasper Park Lodge

Het hoogtepunt van onze reis....zo is de verwachting. Tot nu toe is dat zeker waar!! De Rocky Mountains zijn immens groot en zijn echt prachtig. Overal waar je kijkt zijn reusachtige bergen met sneeuw, watervallen, rivieren en gletsjers en gletsjermeren. en natuurlijk goed zoeken naar wildlife. We hebben de Icefield Parkway in 2 dagen gereden. In eerste instantie hadden zouden we overnachten bij Abraham Lake. Maar toen we eenmaal op dat punt waren aanbeland hebben we toch besloten om door te rijden naar Icefield Parkway. We waren eerder dan verwacht op dat punt. En het scheelt toch een hoop km als je toch richting het Icefield Centre moet. Ook hier rijd je niet voor niets. De camper rijd ongeveer 1 op 3 :-P
Tot aan het Icefield centre is er genoeg te zien. De start is normaal bij Lake Louise maar die hebben we eerder al gedaan. Dus wij begonnen bij Herbert Lake. Vervolgens zijn we gestopt bij: crowfoot glacier, Bow Lake, Peyto Lake, Saskatchewan River Crossing, Weeping Wall, Bridal Veil Falls en daarna dus de stop bij het Icefield Centre. Hier kijk je uit over verschillende bergtoppen en meerdere gletsjers. Waaronder ook de Athabasca glacier waar de Icefield explorer met een super groot rups voortuig de gletsjer op gaat. De parkeerplaats waar we stonden (je leest het goed....het was niets meer dan een parkeerplaats) stelde niet zoveel voor. Er bleven 6 of 7 campers op deze plek overnachten. Het is ook de goedkoopste staanplaats tot nu toe. Maar $15,- CAN. Ook hier hoor je in de avond de wolven huilen. Ik zat dan ook met gesloten deur met mijn verrekijker voor de raam om te kijken of ik ook maar iets zag van een wolf. We hebben nog even het Icefield Centre bezocht in de middag en de kaartjes in tijd wat naar voren gezet omdat we nu toch hier overnachten en morgen dus wel eerder dan 11.00 uur omhoog kunnen op de gletsjer.
De volgende ochtend zijn we na een lekker camper ontbijtje richting het Icefield Centre gegaan. Hier stond om 9.00 uur de eerste bus klaar. We gingen maar met 5 mensen de Athabasca Glacier op. Heerlijk! Geweldige keuze geweest. Veel mooie foto's kunnen maken van de glacier zonder een buslading vol Japanners haha. Het rupsvoertuig is echt GIGA groot!! De glacier is prachtig en tot max. 300 meter dik. Je valt er dus niet zomaar doorheen. We hebben een leuke gids bij ons die van alles verteld over de glacier. En we hebben een 20-25 min. om over de glacier te lopen. Daarna worden we met de de rups en vervolgens bus naar de Glacier Skywalk gebracht. Ook super leuk om te doen. Veel informatie op mooie borden over de flora en fauna in dit gebied. Erg mooi gemaakt. De skywalk is echt super gaaf. Ik vond het helemaal niet eng. Danny vond een rare gewaarwording en hield zichzelf toch wel eventjes vast aan de railing. Je wilt natuurlijk ook geen 280 meter omlaag vallen door een glasplaatje. Op de skywalk heb je mooie uitzichten en hebben we mooie witte sneeuwgeiten gezien.
Daarna doorgereden over de skywalk en hebben we de Mushroom en Diadem Peaks gezien. We hebben een korte wandeling gemaakt bij de Sunwapta Falls en de Athabasca Falls. Prachtige watervallen. Natuurlijk ook hier weer even de geocaches oppikken. Na de Athabasca Falls ben je zo in Jasper. De Whistlers campground was vol. En we moesten echt elektriciteit hebben om de camera's op te laden. Die zijn na 2 dagen zonder stroom en heeeeel veel foto's echt toe aan een verse lading stroom. Gelukkig hadden ze een deel van de Wapiti campground open gegooid. Ook niet veel meer dan een parkeerplaats. Maar de camera's kunnen er weer tegenaan.
Het plaatje Jasper hebben we die middag nog bezocht. Het is bloedheet dus snel een kroegje binnen zodat Danny een mooi testplankje aan lokale pilsjes kan proberen. Dat beval hem prima. Voor het kroegje stond de welbekende stoomtrein voor het railway museum (niet bezocht). Daarna zijn we even de hoek om gegaan en dan heb je het hele centrum van Jasper ook wel gezien. Nou vooruit...we hebben nog een ijsje gegeten bij een tentje genaamd Grandma's. Er was echter geen oma te vinden haha. Alleen een chinees van middelbare leeftijd achter de toonbank. We vonden het best tegenvallen en hadden meer van Jasper verwacht. Door de hitte voelen we ons ook niet geroepen om te gaan hiken. We hebben dan ook maar besloten om hier geen 3 nachten te blijven maar om de dag erop door te trekken naar Blue River.

• 12 Juni 2016 - 10:17

Maria:

De Ice fields parkway is echt fantastisch daar hebben wij ook eens ontzettend van genoten.
    Glacier Skywalk was er toen helaas nog niet, maar ja dat is dus een rede om terug te gaan.
    Super leuk dat jullie ook de sneeuwgeiten hebben gezien, die leven bij ons niet.
    En zo,n rupsvoertuig dat is toch ook een spektakel en dat dan voor 5 mensen. Geweldige excursie zal dat geweest zijn.
    Ben heel benieuwd naar de foto,s, zullen er wel enkele honderden zijn.
    Veel plezier verders nog, groetjes uit het zonnige Odilapeel